Fem enkle tips for bedre oversikt og kontroll i det nye året

Vi skriver 2020, og vi har ikke bare gått inn i et nytt år, men også et helt nytt tiår! Vår instruktør Fred-Ragnar Skau-Nilsen fra Potero har skrevet denne artikkelen som gir deg fem enkle tips for å bedre både oversikt og kontroll i 2020.

Sony Ericsson W995

Du husker det kanskje ikke, men da vi gikk inn i forrige tiår, var det ingen som hadde hørt om iPadInstagram, Snapchat eller 4G, og telefonen Sony Ericsson W995 var akkurat blitt kåret til årets mobil (Amobil.no). Det fantes ca. 3000 elbiler i Norge mot ca. 350 000 i dag.  

De teknologiske endringene har vært enorme både i privatlivet og på jobb. I alle disse årene har vi i Glasspaper hjulpet norske arbeidstakere og ta i bruk og utnytte nye teknologiske verktøy.

Mange ser nytten av nye verktøy som Teams, SharePoint Online, FlowSlack, Forms, WorkplaceJira, Basecamp, Asana og Google Apps. Samtidig er vår erfaring at så å si alle som tar i bruk nye løsninger, rapporterer om at det store antallet verktøy og systemer er en utfordring i seg selv. Det er alt for lett å miste oversikt og kontroll. Når verktøyene også til stadighet endres og får nye funksjoner, er det naturlig at mange kommer til oss og ber om råd og veiledning. Hvordan kan jeg beholde oversikt og kontroll med alt det nye?  

Trøsten er at du kan slappe helt av. Det er enklere enn du tror å beholde både kontroll og oversikt Her er fem enkle tips du bør følge for å være på høyden, også med de nye verktøyene.  

1. Bruk litt tid og krefter på å lære deg nye verktøy  

I starten er det alltid forvirrende å bli kjent med noe nytt. Slik skal det være. Da er det godt å vite at utviklingen går i riktig retning og at alle de nye løsningene er laget for å gjøre det lettere å håndtere store mengder informasjon og enklere å fokusere mer på oppgaver og samarbeid og mindre på selve teknologien. Du må bare gjennom forvirringsfasen først. Husk: Etter å ha drevet med IT og opplæring i over 20 år, har vi fortsatt aldri hørt noen si at man skulle brukt mindre tid på opplæring. 

2. Bruk en oppgaveliste som samler alt 

Når vi har så mange sjekkpunkter og kommunikasjonskanaler, trenger vi å samle alle gjøremål på ett sted. Oppgavelista i Outlook kan brukes til det. I tillegg har Microsoft laget en helt ny app som heter Microsoft To Do. Den samler alle Outlook-oppgaver, all flagget epost og alle dine oppgaver i Microsoft Planner på ett sted. Denne appen har også en enkel fokusfunksjon som heter «Min dag». Her kan du raskt lage en daglig liste som hjelper deg å fokusere på det du faktisk skal gjøre uten at du blir forstyrret av de oppgavene du gjerne skulle ha gjort, men som du uansett ikke rekker. To-Do-appen er tilgjengelig på alle plattformer.  

3. Hold ting fra hverandre 

Det er et godt prinsipp å holde ulike lister og verktøy fra hverandre: Bruk innboksen som innboks, og ikke som oppgaveliste. Skriv kun avtaler i kalenderen, og gjøremål i gjøremålslista i Outlook. (Hvis du vil se oppgaver i kalenderen bruk heller metoden som er beskrevet her). 

Skill de store oppgavene fra de små. Får du en liten oppgave, gjør den med en gang. Får du en stor oppgave, skriv den ned.  Hodet ditt er et godt sted for å skape nye løsninger og ikke en god oppbevaringsboks for gjøremål.  

Hold oppgavetyper fra hverandre med enkle ord som beskriver hva du skal gjøre. I en god oppgaveliste starter alle oppgaver med et verb (skrive, undersøke, ringe, snakke med, planlegge, registrere osv.). Finn fram til noen faste ord du bruker. Det gjør det mye enklere å gå i gang med oppgavene du har foran deg.  

Når man står overfor et nytt verktøy (som. f.eks. Microsoft Teams), er det smart å dele funksjonaliteten inn i følgende fire deler og stille noen gode kontrollspørsmål 

  • Innholdshåndtering: Hvordan vet jeg hvor jeg skal opprette og lagre hvilke dokumenter, og hvordan finner jeg dem raskt igjen?  
  • Kommunikasjon: Når bruker jeg hhv. gruppesamtale, chat og epost, og hvordan sørger jeg for at de rette personene får mine beskjeder og ingen andre blir forstyrret av uinteressant info fra meg?  
  • Oppgavefordeling: Hvor deler vi oppgaver og informasjon om framdrift i teamet, slik at vi slipper og komme sammen i møter hver gang vi skal gi hverandre en oppdatering om status? 
  • Personlig produktivitet: Hvordan får jeg rask oversikt over hva som forventes av meg, og hvordan kan jeg på enkleste måte overføre gjøremål fra en oppgavetavle eller gruppesamtale til min personlige oppgaveliste? 

4. Lær deg å søke i stedet for å lete etter informasjon 

Nå som vi har kommet til år 2020, har vi for store informasjonsmengder til at vi kan tenke på hvor informasjonen er lagret. Skal vi finne noe, må vi søke, ikke lete. Bli en mester i søk.  
Her er noen veiledninger til å bli god på søk i ulike verktøy:  

5. Vær lat og smart. Finn minste motstands vei 

I 2020 er det ikke negativt å være lat. Når du jobber digitalt, finn minste motstands vei. Alltid! Trenger du å lage en oppgave av en epost? Bruk et hurtigtrinn i Outlook for å lage det. Skal du lage en presentasjon i PowerPoint, bruk utformingsideer. Prøv f.eks. å skrive en enkel agenda og se hvilke utformingsforslag du får.  

Lær deg noen viktige hurtigtaster. Her er noen veldig effektive tastekombinasjoner som få vet om: 

Windows + [tall]: Hold Windows-knappen nede og trykk et tall for å starte et program på oppgavelinja. Windows+4 starter f.eks. det 4. programmet til høyre for start-knappen.  

  • Windows + D legger ned alle vinduer på skrivebordet med  

Et lite tips til slutt: Ta en titt på Microsoft Power Automate. Det er en tjeneste som gjør det mulig for deg å automatisere flere oppgaver og prosesser. 

 

Ønsker du å få bedre kontroll i år? 

Se hvilken opplæring vi tilbyr:

  • Stålkontroll med Microsoft 365 - Du får innsikt og trening i bruk av de viktigste produktivitetsappene i O365, og du får hjelp til å sette opp ditt eget system på Smart-telefon og nettbrett. Her får du konkrete løsninger til hvordan du skal få kontroll på egen hverdag, og ikke hvordan samhandle mer effektivt. 
  • Microsoft 365 – Grunnkurs for brukere - Etter dette kurset skal du kunne bruke ulike tjenester i Microsoft 365, og velge hvilke verktøy som passer best til sine formål. Lær å bruke og samhandle med Microsoft 365 verktøyene, og få innsikt i hvilket verktøy som passer best til hvilket formål. 
  • Microsoft 365: Fra bruker til Superbruker - Målet med dette kurset er at du skal bli selvstendig på flere områder slik at du ikke er like avhengig av en supporttjeneste for hver minste lille ting du ønsker å gjøre. Du vil også forstå hvordan du bør holde deg oppdatert og vedlikeholde din kompetanse relatert til en skyplattform hvor alt endrer seg ofte.  
  • Smart Samhandling med Microsoft Teams - I dette kurset får du oppleve hvordan Microsoft Teams kan få grupper av mennesker som skal jobbe sammen til å kommunisere og samarbeide på en bedre måte. Vi viser noen av fordelene ved å bruke et verktøy som Microsoft Teams, og hvordan Teams kobler dine applikasjoner og skytjenester sammen på en måte som tidligere ikke har vært mulig.