Azets bygger nytt nordisk datavarehus og BI-løsning. Glasspaper bistår i rekrutteringsprosessen.

Tilgang på data og analyser blir et stadig viktigere konkurransefortrinn for teknologidrevne selskaper. Datavarehus står derfor sentralt for Azets, en leverandør av fleksible finansielle og administrative tjenester i Norden. I samarbeid med Glasspaper søkes det nå etter en erfaren løsningsarkitekt for deres nye skybaserte datavarehus.

– Bakgrunnen for prosjektet er en strategi for å flytte hele produksjonsplattformen til Amazon Web Services (AWS). I dag er datavarehuset «on-premise» samtidig som flere komplementære tjenester ligger i skyen. Nå skal vi samle alle tjenestene i skyen og bygge en løsning som er «future-proof», sier Dan Lindeland Eriksen, Manager Internal Apps i Azets.

Han er utdannet innen økonomi og administrasjon ved University of Bath, Universitet i Agder og BI. I dag leder han et team med medlemmer i Oslo, Kristiansand, Porsgrunn og Romania med ansvar for drift og integrasjon av interne IT-ressurser. Totalt har Azets over 3000 ansatte og er en ledende aktør innen regnskap, lønn, HR, bemanning og rådgivning i Norden.

AWS og «best practice»

I dag bruker Azets ulike datavarehusverktøy basert på Microsoft sin infrastruktur og andre løsninger som legger begrensninger på selskapets fremtidig vekstambisjoner.

– Vi har valgt å bruke Amazon som infrastruktur og skal bygge et datavarehus basert på AWS sin SQL-verden. Kandidaten må derfor beherske både AWS-produkter som Redshift, Matillion, men også ETL-verktøy som Alteryx, TimeXtender, T-SQL, samt analyse og design, sier han og tilføyer:

– Vi ønsker å holde løsningen så enkel som mulig og bruker solide løsninger som er bygd for skyen.

Eriksen forteller videre at AWS-løsninger er relativt nytt for selskapet og at de derfor ser etter en erfaren løsningsarkitekt uten behov for mye opplæring.

– I utgangspunktet ønsker vi en kandidat som kjenner infrastrukturen til AWS, vet hvilke fallgruver vi må unngå, og har nok erfaring med datavarehus til å kjenne generelle «best practice»-løsninger. Dette handler blant annet om å kunne sette opp delte ressurser på tvers av forretningsområder og sikre ryddighet i adgangskontroll, sier han.

Skal samle data fra hele virksomheten

Eriksen forteller at det er behovet for bedre finansanalyser som driver utviklingen.

– For vår del er utgangspunktet behovet for økonomisk rapportering og det å raskt kunne identifisere områder hvor vi gjør det bra eller dårlig. Hensikten er å bli mer datadrevne slik at vi kan gjøre bedre prognoser. Desto mer data vi har tilgjengelig, jo bedre blir analysene, sier han og utdyper:

– Nå har vi hovedfokus på å utvikle løsninger for kjerneområdene innen regnskap, finans og salg. På sikt skal også HR, IT, og andre forretningsområder integreres. Det overordnede målet er å gi alle forretningsområdene tilgang på data, og å sørge for at samtlige kan ta beslutninger på et datadrevet grunnlag.

Nøkkelrolle for hele organisasjonen

Han forteller at løsningen skal bygges sammen med søsterselskaper og morselskapet i England.

– Her er det snakk om å bygge et datavarehus som skal gi data både vertikalt og horisontalt til mor- og søsterselskaper. Det blir kommunikasjon sentralt samtidig som vi skal gi verdi for egen virksomhet, noe som krever at man går i dialog med linjeledere for å kartlegge hva som gir verdi for det enkelte forretningsområdet.

– Dette blir en nøkkelrolle med kommunikasjon både upstream, til sidene, og ned i organisasjonen. Samtidig vil kandidaten få muligheten til faktisk å være med på å bygge en løsning som er solid nok til å kunne skaleres både til nye forretningsområder og eventuelle oppkjøpte bedrifter. Kandidatene skal være med på å bygge en modell som gir merverdi for hele virksomheten, sier Eriksen.

Erfaring som viktigste kompetansekrav

Han forteller at stillingen krever bred erfaring med datavarehus, og at formell kompetanse ikke er like viktig.

– En løsningsarkitekt som designer og bygger datavarehus må forklare de arkitektoniske valgene på en god måte. Dette innebærer at vedkommende må tørre å bli utfordret på egne beslutninger. Kandidater med sertifiseringer kan noe om infrastruktur, men om jeg får en kandidat som faktisk har bygd et datavarehus uten sertifiseringer ville jeg nok vurdere å heller velge denne kandidaten. Vi ser etter noen som er selvdrevne, detaljfokusert og har gode kommunikasjonsevner.

Kandidaten må også ha god evne til å sette seg inn i de forskjellige forretningsområdene i virksomheten.

– Dette handler om å raskt kunne tilpasse egen kunnskap og erfaringer til nye forretningsområder. Oppgavene innebærer blant annet å finne den beste måten å løse analytiske problemstillinger innenfor ulike forretningsområder, sier han.

Mange karrieremuligheter

Eriksen forteller at selskapet har en variert bedriftskultur og byr på mange spennende karrieremuligheter.

– Vi har en stor IT-avdeling som både utvikler programvare og jobber med støttefunksjoner og dataintegrasjon i hele virksomheten. Dette gjør at stillingen også åpner for en kort vei til alternative karrierer. I tillegg til varierte karrieremuligheter har vi svært gode betingelser og er opptatt av å være fleksible i forhold til bruk av hjemmekontor.

– Jeg begynte som regnskapsmedarbeider i Azets i 2001 og har siden den gang jobbet med en rekke forskjellige oppgaver. Om man griper sjansene og har den riktige innstilingen er alle muligheter åpne hos oss, avslutter Eriksen.

Om du har bakgrunn fra datavarehus og har lyst til å bli med på laget ta kontakt med vår rekrutteringsrådgiver i Glasspaper, Lee Harald Aas på lee.harald.aas@glasspaper.no eller telefon 410 32 000 for å høre mer og ta dialogen videre. Les mer om stillingene under ledige stillinger på glasspaper.no