ITIL® Lifecycle: Service Transition (ST)
Dette er et av fem kurs innen Service Lifecycle, og det retter seg mot deltagere som behøver kunnskaper om praksis og tilpasning innen ITIL® Service Lifecycle. Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Hvert kurs bygger på en av ITILs kjernebøker. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Transition-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknikker innenfor Service Transition, men ikke detaljer innen de understøttende prosesser.
Målgruppe:
Kurset retter seg mot:
- Personer som har ITIL Foundation sertifisering og som ønsker å ta videregående ITIL sertifiseringer
- Personer som har behov for en dypere forståelse for Service transition stadiet av ITIL kjernesyklusen, og hvordan aktiviteter på dette stadiet kan iverksettes for å forbedre kvaliteten på IT tjenestene.
- IT-teknikere som arbeider med eller er ny innen Service Transition, og som trenger forståelse for begreper, prosesser, funksjoner og aktiviteter som er involvert i Service Design
- Typiske deltagere på dette kurset kan være IT-sjefer, CTOs, ledere, teamledere, IT arkitekter, virksomhetsutviklere, IT-konsulenter, IT revisjonsledere, IT-sikkerhetsledere og Service testledere.
Forkunnskaper:
Deltagere på kurset må ha gjennomført og bestått ITIL Foundation versjon 3, samt ha praktisk erfaring fra IT-virksomhet eller Service Management.
Innhold:
Deltagelse på dette kurset vil gi deg flg kompetanse:
- Forstå Service Management i praksis og Service Transition prinsipper, hensikt og mål
- Forstå hvordan alle Service Transition-prosessene samhandler med andre livssyklus prosesser
- Sub-prosesser, aktiviteter, metoder og funksjoner som brukes i hver av Service Transition-prosessene
- Roller og ansvar innenfor Service Transition, samt aktiviteter og funksjoner for å oppnå optimal drift
- Hvordan man måler Service Transition ytelsen
- Forstå teknologi og krav til implementering til støtte for Service Transition
- Utfordringer, kritiske suksessfaktorer og risikoer forbundet med Service Transition
Agenda:
-
- Introduction & Service Management as a practice
- Service Transition Principles
- Service Transition Processes
-
- Service Transition Processes
- Service Transition Related Activities
-
- Organizing Service Transition
- Technology Considerations
- Implementation Considerations
- Exam Preparation/Mock Exam
- Exam
-
NB! Deltaker må huske å ta med seg bevis for en bestått ITIL Foundation eksamen før den offisielle testen til dette kurset kan gjennomføres! Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål rundt dette.
- Eksamen består av 8 scenariobaserte multiple-choice spørsmål.
- Hvert spørsmål vil ha 4 mulige svar - det beste svaret gir 5 poeng, det nest beste svaret gir 3 poeng, et svar gir 1 poeng (et dårlig valg), og helt feil svar gir 0 poeng.
- Testen bestås om man oppnår 28 poeng av 40 mulige (70%).
- Ved bestått test opptjenes 3 poeng i poengsystemet for ITIL version 3.
- Testen gjennomføres på 90 minutter
- Det tillates ikke hjelpemidler.