ITIL® Lifecycle: Service Strategy (SS)
Dette er et av fem kurs innen Service Lifecycle, og det retter seg mot deltagere som behøver kunnskaper om praksis og tilpasning innen ITIL® Service Lifecycle. Hovedfokuset ligger på ledelsesperspektivet for Service Management. Hvert kurs bygger på en av ITILs kjernebøker. Kurset gir deg en fordypning i begreper, prosesser, retningslinjer og metoder knyttet til Service Strategy-fasen. Kurset dekker styring og kontroll av aktiviteter og teknikker innenfor Service Strategy, men ikke detaljer innen de understøttende prosesser.
Målgruppe:
Kurset retter seg mot:
- Personer som har ITIL Foundation sertifisering og som ønsker å ta videregående ITIL sertifiseringer
- Personer som har behov for en dypere forståelse for Service Strategy stadiet av livssyklusen, og hvordan aktiviteter på dette stadiet kan iverksettes for å forbedre kvaliteten på IT tjenestene.
- IT-teknikere som arbeider med strategisk planlegging, utførelse og kontroll og som ønsker forståelse for begreper, prosesser, funksjoner og aktiviteter som er involvert i Service Strategy
- Typiske deltagere på dette kurset kan være IT-sjefer, CTOs, ledere, teamledere, IT arkitekter, virksomhetsutviklere, IT-konsulenter, IT revisjonsledere, IT-sikkerhetsledere og Service testledere og andre som skal arbeide med tjenestestrategier, definere tjenester og markeder, utføre strategiske analyer og drive strategien gjennom livssyklusen.
Forkunnskaper:
Deltagere på kurset må ha gjennomført og bestått ITIL Foundation versjon 3, samt ha praktisk erfaring fra IT-virksomhet eller Service Management.
Innhold:
Deltagelse på dette kurset vil gi deg flg kompetanse:
- Forstå Service Management i praksis og Service Strategi prinsipper, hensikt og mål
- Forstå hvordan alle Service Strategi-prosessene samhandler med andre livssyklus prosesser
- De aktiviteter, metoder og funksjoner som brukes i hver av Service Strategy-prosessene
- Roller og ansvar innenfor Service Strategy, og aktiviteter og funksjoner for å oppnå optimal drift
- Hvordan man måler Service Strategy ytelsen
- Forstå teknologi og krav til implementering til støtte for Service Strategy
- Utfordringene, kritiske suksessfaktorer og risikoer forbundet med Service Strategy
Agenda:
-
- Introduction & SS Principles
- Defining Services and Market Spaces
- Conducting Strategic Assessments
-
- Conducting Strategic Assessments
- Financial Management
- Service Portfolio Management
- Managing Demand
-
- Managing Demand
- Driving Strategy Through The Service Lifecycle
- Critical Success Factors and Risks
- Exam Preparation / Mock Exam
- Exam
-
NB! Deltaker må huske å ta med seg bevis for en bestått ITIL Foundation eksamen før den offisielle testen til dette kurset kan gjennomføres! Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål rundt dette.
- Eksamen består av 8 scenariobaserte multiple-choice spørsmål.
- Hvert spørsmål vil ha 4 mulige svar - det beste svaret gir 5 poeng, det nest beste svaret gir 3 poeng, et svar gir 1 poeng (et dårlig valg), og helt feil svar gir 0 poeng.
- Testen bestås om man oppnår 28 poeng av 40 mulige (70%).
- Ved bestått test opptjenes 3 poeng i poengsystemet for ITIL version 3.
- Testen gjennomføres på 90 minutter
- Det tillates ikke hjelpemidler.