"Vi hjelper deg å nå dine kompetansemål i 2017"


ITIL® Foundation

Kursavgift: kr 14 000 | Varighet: 3 Dager | PDU=18

Beskrivelse:



ITIL® er et rammeverk for beste praksis innen IT-serviceledelse, basert på erfaringer fra offentlige og private virksomheter over hele verden.

ITIL har eksistert siden 1980 tallet og gjennomgått flere forandringer underveis. ITIL versjon 3 ble lansert i 2007 og i denne versjonen er det mer fokus på strategi og forretningsverdi, innføring av livssyklusperspektivet og at IT-tjenester skal støtte opp under virksomhetens øvrige strategier og mål.

Dette kurset er ment å gi deltakerne en oversikt over de sentrale definisjonene som ITIL bruker og en oversikt over hvilke prosesser og funksjoner som ITIL definerer. Kurset vil gi deltakerne en forståelse av hvordan økt fokus på bedriftens mål og samspillet innen IT-avdelingen vil kunne gi en betydelig merverdi for bedriften.

ITIL har fokus på fem hovedområder, og hvert av dem dekker et av aspektene i livssyklustankegangen:
  • Service Strategy: En solid strategi er nødvendig for å kunne levere IT-tjenester av høy kvalitet. Denne delen av ITIL introduserer livssyklustankegangen, og sørger for samspill med bedriftens øvrige strategier.
  • Service Design: Definisjon og utvikling av tjenestene i henhold til strategien, slik at tjenestene leveres med den kvalitet som kunden forventer, samtidig som man holder seg innenfor de rammebetingelser som er satt for tidsforbruk og kostnader.
  • Service Transition: Å sørge for at strategien og planene settes ut i drift på en vellykket måte. Innovasjon i form av nye og endrede tjenester skal implementeres med minimalt avbrudd i driften, samtidig som endringene skal balanseres i forhold til kostnad, tid og sikkerhet.
  • Service Operation: ivaretar dag-til-dag leveranser av IT-tjenestene og sikrer at avtalt tjenestenivå til brukere og kunder blir levert på en effektiv måte
  • Continual Service Improvement: Selv med en vellykket drift på plass vil det være et behov for kontinuerlig forbedring.

Målgruppe:

Kurset passer for personer som er involvert i leveranse av IT-tjenester, eller er mottaker av IT-tjenester og ønsker en grunnleggende forståelse for hvordan ITIL kan øke kvaliteten i virksomheten.


Forkunnskaper:

Dette kurset krever ingen forkunnskaper, men stoffet er meget omfattende og det bør settes av tid til gjennomgang av stoffet på kveldstid mens kurset pågår. Det vil bli delt ut et forslag på eksamensoppgave (m/fasit) som deltakerne blir bedt om å gjennomføre mellom dag 2 og dag 3 i kurset og som blir gjennomgått dersom det er ønskelig. Kunnskap om vanlige oppgaver hos en IT-driftsavdeling vil være en fordel, men intet krav.


Innhold:

  • Service livssyklus
  • Prinsipper og modeller
  • Generisk konsept
  • Utvalgte prosesser
  • Utvalgte roller
Etter endt kurs vil du ha:
  • lært de grunnleggende prinsippene som ITIL-rammeverket er basert på
  • etablert en forståelse og oversikt over de viktigste prosessene i ITIL-rammeverket
  • en felles terminologi med dine kollegaer, kunder og leverandører


Kursmateriale – papirfrie kurs!
Glasspaper har valgt en miljøvennlig profil og gir deltakeren fra og med 2015 online kursdokumentasjon. Tilgang til dokumentasjonen vil bli sendt ut i forkant av kurset. Dette krever at man har med bærbar PC/MAC eller nettbrett på kurset.
Du får tilgang til kursmaterial noen dager før kursstart - dette er elektronisk. Du trenger derfor å ta med PC eller et nettbrett på selve kurset


Sertifisering:

Inkludert i kursprisen er ITIL Foundation eksamen

Det legges opp til at eksamen kan tas på ettermiddagen dag 3. Dersom deltaker foretrekker ekstra tid til forberedelse/lesing kan eksamen gjennomføres på et senere tidspunkt. Dette avtales på kursets første dag.


Eksamen gjennomføres skriftlig på kursets 3.dag. Eksamenstiden er 1 time og 15 minutter. Eksamensspråket er engelsk og eksamensformen er multiple choice. 40 spørsmål skal besvares, og du består ved 65 % korrekte svar (dvs. 26 av 40 spørsmål).
Ved skriftlig eksamen fås testresultatet ca. 1 uke etter testen.

Bestill kurset her

arrow

Velg kurssted

    arrow

    Velg dato





    kurs merket med * har startgaranti

    arrow

    Mailen er sendt:

    Ditt tips er registrert og sendt!
    Vi håper snarlig å se deg på kurs hos oss!

    Feilmelding:

    OBS! Vi har problemer med å sende ditt tips!

    Vi anbefaler deg å sjekke om du har skrevet inn en gyldig mailadresse.

    Tips sjefen

    Lyst til å delta på dette kurset, men må overbevise sjefen først?

    Glasspaper har laget en tips funksjon, som gjør det enklere for deg å overbevise din sjef om at dette kurset er perfekt for deg.
    Det eneste du trenger å gjøre er å fylle ut kontaktinformasjon, så sender vi relevant informasjon om kurset rett til dine utvalgte kontaktpersoner.
    Bruk gjerne funksjonen til å tipse venner og kollegaer om at dette er et nyttig kurs for dem





    Kontakt oss

    Kursansvarlig

    Trude Dahl Helland

    908 66 561

    Trude.Helland@glasspaper.no


    Glasspaper er kåret til Årets Microsoft Kurspartner 2017 - dette er åttende år på rad vi mottar denne hedersprisen